
NEW ZEALAND PRESS COUNCIL
Tourism and Travel House

Ground Floor, 79 Boulcott Street, Wellington

P O Box 10-879, The Terrace, Wellington

Tel 04 473 5220 Fax 04 471 1785

Email: presscouncil@asa.co.nz

Website:www.presscouncil.org.nz

OFFICERS FOR 2003
Sir John Jeffries Independent Chairman, Retired High Court Judge

Mary Major Secretary

Representing the public:
Sandra Goodchild Chartered Accountant, Dunedin

Dinah Dolbel Barrister, Auckland (until August)

Ruth Buddicom Barrister, Christchurch (from September)

Stuart Johnston Emeritus Professor, Lower Hutt

Denis McLean Retired diplomat, Wellington

Richard Ridout Farmer, Rangiora

Representing the Newspaper Publishers Association (NPA)
Suzanne Carty Editorial consultant, Fairfax NZ, Wellington

Jim Eagles Business Herald Editor, Auckland

Representing Magazine Publishers
Terry Snow Managing Editor, W & H Publications, Auckland

Representing the NZ Engineering, Printing and Manufacturing
Union (Media Division)
Audrey Young Press Gallery, New Zealand Herald (until May)

Lucy Bennett NZPA, Wellington (from August)

Alan Samson Lecturer, Massey University School of Journalism



5

Chairman’s Foreword
THE HUTTON INQUIRY

The central issue of the Foreword is the manner in which some of the media in the

United Kingdom handled its news gathering on an issue of huge public importance and

how, in effect, the news gatherers became the news itself. The Hutton Inquiry report seems

unlikely to have a material influence on New Zealand journalism. However, the potential

chilling effect of this legalised inquiry in the United Kingdom should be countered by

greater support for freedom of expression.

The terrorist attack of 9/11 on the World Trade Center, New York, and other targets on

the United States mainland, which claimed about 3000 lives, including those of some

New Zealanders, was a major world event. If measured in terms of human pain during the

preceding century there had been many events causing greater suffering to human kind

than 9/11. However, what set this event apart was the suddenness and uniqueness of the

The New Zealand Press Council 2003: Back row: Denis McLean (Wellington), Sandra Goodchild (Dunedin),
Suzanne Carty (Wellington), Terry Snow (Auckland). Middle row: Stuart Johnston (Lower Hutt), Ruth Buddicom
(Christchurch), Mary Major (Secretary), Alan Samson (Wellington). Front row: Richard Ridout (Christchurch),
Sir John Jeffries (Chairman, Wellington), Jim Eagles (Auckland). Absent Lucy Bennett (Wellington). Sir John
Jeffries, formerly a judge of the High Court, is the independent chairman and is a public representative.
Other members representing the public are Mrs Goodchild, Ms Buddicom, Messrs McLean Johnston and
Ridout. Ms Carty and Mr Eagles represent the Newspaper Publishers Association and Mr Snow represents
magazines on the council. Miss Bennett and Mr Samson are the appointees of the Media Division of the New
Zealand Engineering, Printing and Manufacturing Union.



6

terrorist attack that literally stunned the world. The perpetrators of the attack had deliber-

ately chosen the heart of the capitalist /Western world.

Immediately following 9/11 most of the world held its breath waiting for the response

of the United States. Very early the United Kingdom aligned itself with the United States.

Afghanistan was invaded for the purpose of overthrowing the Taleban regime and captur-

ing Osama bin Laden and the leaders of al Qaeda, who were almost certainly the respon-

sible for the 9/11 attack. Many leaders of al Qaeda have been captured but to this day

Osama bin Laden has not.

Late in 2002 the search for weapons of mass destruction in Iraq was resumed after

four years led by the United Nations chief inspector of weapons, Dr Hans Blix. The coa-

lition eagerly awaited his reports, supplied at intervals, and although President Saddam

Hussein and the Iraqi regime were said to be co-operating no weapons were found. This

was a very frustrating time for the coalition, which then appeared bent on invasion of Iraq.

During 2002 the United Kingdom Government had under preparation a major docu-

ment (dossier) to be used by the Government in convincing the public of the dangers

posed by the Hussein regime and the necessity for its overthrow. The dossier was pre-

pared and drafted by a small team of the assessment staff of the Joint Intelligence Com-

mittee. From January 2002 the focus of the United States administration was on Iraq.

Dr David Kelly was a very respected British scientist who had for many years been

engaged as an inspector in Iraq in the field of weapons of mass destruction. His employer

was the Ministry of Defence and it was to that Department he was accountable. In 1996

for his work in this field he was appointed a CMG. Dr. Kelly was widely regarded as an

expert in the field of WMD and as a reliable source of information.

On July 17, 2003 near to his home in Oxfordshire Dr Kelly committed suicide. This

was the finding of Lord Hutton. The event occurred about seven weeks from the date of a

BBC broadcast (to be described) at a time when Dr Kelly was making preparations to

return to Baghdad to continue his work on WMD.

The reaction of the government was to establish an Inquiry to be conducted by Lord

Hutton, a former law lord. The narrowly drawn terms of reference were to inquire into the

circumstances surrounding the death of Dr Kelly.

Lord Hutton delivered the report to the Rt Hon Lord Falconer, the Secretary of State

for Constitutional Affairs, on January 28, 2004, and at the same time Lord Hutton made a

public statement concerning his report.

A highly abridged account of the facts that led to the appointment by Government of

an Inquiry is necessary.

When the Prime Minister, Mr Tony Blair, released the final dossier on September 24,

2002 it included the claim that the Iraqi military was able to deploy chemical and biologi-

cal weapons within 45 minutes of an order to do so. The dossier was one presented to, and

read by, Parliament and the public and was not an intelligence assessment to be consid-

ered only by the Government.

Needless to say the dossier caused great alarm and naturally concentrated the atten-

tion of the media. In terms of dramatic revelation it could hardly be more riveting, and

obviously alarming, remembering the attack on the US of 9/11. It seems the media then

regarded it as a challenge to discover the truth, or otherwise, of the statement.

Dr Kelly had been a formal, and now, it appears, an informal source for the media.



7

These arrangements continued after September 2002 and could fairly be said to have

contributed to the parlous position in which he found himself in May 2003.

On May 22, 2003 at the Charing Cross Hotel in London Dr Kelly met in the afternoon

Andrew Gilligan, a defence and diplomatic correspondent for the BBC’s Radio 4 Today

programme. Mr Gilligan knew that Dr Kelly was familiar with the detail of the dossier

containing the warning of “45 minutes from attack”, (the headline of the Evening Stand-

ard on September 24, 2002) and that it had been in the dossier presented to the House of

Commons by Mr Blair that day. It was not disputed that this meeting was unauthorised.

The May 22, 2003 meeting between Gilligan and Kelly, was the principal source

(although Kelly was not convinced he was the sole source of information) for the broad-

cast made by Gilligan at 6.07am on May 29, 2003 on the Today programme. Much of

what Mr Gilligan said in the live broadcast from his home was unscripted. The essence of

that broadcast (hosted by John Humphreys) is contained in the following extract:

“And what we’ve been told by one of the senior officials in charge of draw-

ing up that dossier was that, actually, the government probably, erm, knew

that the 45-minute figure was wrong, even before it decided to put it in.

What this person says is that a week before the publication date of the dos-

sier, it was actually rather, erm, a bland production…. [D]owning Street,

our source says, ordered a week before publication, ordered it to be sexed

up, to be made more exciting, and ordered more facts to be, er, to be discov-

ered.”

As already alluded to, these revelations caused a media furore attacking as they do the

integrity of the Government. Alistair Campbell, the controversial director of communica-

tions to the Prime Minister, issued strident denials of the allegations and a call to the BBC

to withdraw those allegations and apologise. He regarded himself as personally traduced.

The Government complained to the BBC about the broadcast and the manner of handling

of the complaint by the BBC became an issue in the inquiry but need not be detailed here.

Dr Kelly was publicly confirmed as the source used on July 9, 2003.

After public indentification, there followed two appearances by him before Parlia-

mentary Committees where his treatment by some was anything but gentle. Needless to

say there had been the expected denials from the Prime Minister and Mr Campbell of any

wrongdoing, being two of the more obvious targets, as well as from others. Naturally the

BBC and its reporter, Mr Gilligan, came under intense scrutiny and their early reaction

was to stand by the validity of the broadcast. It is to be remembered all this uproar was

against the background of Iraq’s resounding defeat at the hands of the coalition and the

continued failure to find any WMD.

The first question to face is whether an event in the United Kingdom media has an

effect on our media in New Zealand. In our judgment it does and has already been the

subject of several opinion pieces in newspapers here. I have already observed that it was

an instance where the news gatherers and disseminators made such an impact that they

themselves became the news with a BBC radio broadcast that shook the Government to

its foundations and resulted in the establishment of the inquiry.

It must be to the forefront of any comment on the Hutton Inquiry that it was governed

by its terms of reference. It is hard to resist the conclusion that many of the more extreme

adverse comments on the inquiry overlooked this point. Specifically it was not an inquiry



8

into the justification for the Government in taking the United Kingdom into the invasion

of Iraq. That is at present under way in the United Kingdom, as are similar investigations

in the US and Australia.

The Hutton Inquiry was into the circumstances surrounding the death of Dr Kelly and

of the issues relevant to that event. Obviously one of the central issues was the broadcast

of May 29, 2003 on Radio 4 in the interview conducted by John Humphreys of Andrew

Gilligan. Having stated that, it is not for this piece to comment on the evidence (exten-

sive) and all of the conclusions and recommendations.

The Inquiry cleared the Government (at all levels) of the main allegation of “sexing

up” the dossier by using unreliable information, and thereby found the broadcast objec-

tionable. Concessions had been made by Mr Gilligan that the broadcast contained mate-

rial mistakes. The BBC, management, and reporter were quite severely criticised by the

report, but virtually no one else.

The Hutton Inquiry report itself has been criticised by responsible commentators and

therefore it is of interest to New Zealand to examine the report and decide how much of

the criticism is valid and how the report is applicable to New Zealand.

The foregoing is impliedly a criticism of the results of the Hutton Inquiry but I want

to say immediately that some aspects of the criticisms from the media were palpably

unbalanced and in some cases risible. To describe the results as a “whitewash” by an

“unworldly establishment figure” was not helpful.

Nevertheless the results could fairly be described as very lopsided in favour of the

complainant, the Government, but that is the way a man of unimpeachable integrity made

the calls.

The ethical values of news gathering in democracies, controlled as that form of gov-

ernment is by adherence to the principles of free speech, is now in a state of considerable

uncertainty. Old words have taken on new meanings such as spinning, doctoring, control-

ling and managing damage, to name a few. There is much ground yet to covered with

these relatively new developments.

There are many strengths in the Hutton Inquiry report. It was conducted with flawless

procedure and maximum transparency. Nearly all documents connected with the inquiry

were posted on the inquiry’s website. The report comprised a rigorous and accurate analy-

sis of the facts; all set out in lucid language. These factors contribute very much to the

confidence the public could have in the report.

The principal and overriding conclusions from the British public’s viewpoint was to

learn that the central and damaging allegations of impropriety of the Government were

unfounded. The targets for criticisms were the BBC and the reporter Mr Gilligan. After

the report was made public, the chairman of the Board of Governors of the BBC, Mr

Gavyn Davies, and the Director General, Mr Greg Dyke, resigned, as did the reporter

himself. Those are issues for the United Kingdom.

From the wider perspective arising out of the inquiry was a set of findings of miscon-

duct with recommendations for the future. It is here that the issues touch journalism world-

wide. Generalisations are nearly always questionable but some of the conclusions and

recommendations seem to be excessively controlled by a legal/evidentiary approach.

The set of facts under consideration was unique and that must have an influence when

extrapolating lessons for future conduct. Anonymous sources were criticised. Stricter edi-



9

torial control is to be exercised on reporters and what they say publicly. When an internal

inquiry is set up to review possible misconduct following the Government’s complaint

the governors themselves must roll up their sleeves and not meekly accept what the man-

agers conclude.

If these directions are not practicable, or are incapable of implementation in the real

world, it might be better they were not made. If they have sufficient substance to bring

about change then it cannot be avoided that they will develop an environment of exces-

sive caution, hesitancy, self-doubt and chilling down in the pursuit of news, to the detri-

ment of free speech and better government in a democracy.

The canons of ethics in newsgathering ought not to be confused with rules of proce-

dure for the orderly disposal of matters most often found in judicial and quasi-judicial

proceedings. It seems that is a criticism that can reasonably be levelled against the report.

Making strict directions as to how reporters and their employers are to conduct them-

selves in the future is an exercise of questionable value in a society where free speech is

paramount.

When the subject for a public inquiry is highly contentious, surrounded often by furi-

ous controversy, we have learned in New Zealand, since the Mahon report on the Erebus

tragedy that such an investigation is better done by more than one commissioner. The

joint application of several minds to the delicate balancing judgments required, where the

commissioners must trade and negotiate opinions and decisions with each other, is surely

the proper procedure. The public is more likely then to accept findings from such a body.

Man alone is to be avoided. There is also a danger in allowing the fury of the losers to be

aimed at one individual, as has been shown with the Hutton Inquiry.

Finally, there are lessons to be learned from the Hutton Inquiry when ethical journal-

ism is under consideration but in the end the influence in New Zealand may not be very

extensive, for some of the reasons set out above.



10

Scanning the 2003 Complaints:
Some Key Points

A review of the complaints considered in 2003 has brought to light some key points

on which the Council makes the following comments.

“Promptly”
The Council’s pamphlet states that complainants should write to the editor within

three months of the date of publication of the material in issue and, having determined

that they are not satisfied with the response from the editor, they should bring the com-

plaint to the Council “promptly”. This means that the Council expects complainants to

make their representations without delay and to keep up the momentum of the complaint

in their interaction with the Council. The involvement of lawyers can lead to lengthy

delays. One complaint was not accepted because of a protracted delay between the time

that communication with the editor ceased and bringing the complaint to the Press Coun-

cil.

Complaints from institutions and organisations
To meet this need for prompt initial action and ongoing interaction, institutions and

organisations such as schools, universities, health boards, local bodies and regional inter-

est groups should have in place clear, up-to-date arrangements for media liaison.

In one case (No.909 Canterbury District Health Board against Timaru Herald) the

person to whom the newspaper was directed was no longer employed by the complainant.

Sometimes newspapers, when preparing stories, are handicapped in their attempts to ob-

tain an official response by being referred to different spokespersons in turn. The absence

of key personnel on holiday or for other reasons, with no arrangements made to anticipate

and cover the gap, can cause great problems for newspapers seeking comment in the face

of looming deadlines. The Press Council keeps stressing the need for publications to verify

and check their stories and give a balanced picture, but this is hard to achieve when their

attempts to communicate are frustrated.

One complaint, which was not accepted by the Council, involved lengthy delays be-

cause any formal statement by the complainant institution had to be made by the govern-

ing body, which met only monthly. The Press Council thinks that such bodies must adopt

more flexible means – through delegation, sub-committees etc – to enable them to move

quickly in pursuing complaints and interacting with the particular publication and with

the Council.

Responding in good time
The Council’s leaflet on its procedures sets out a timetable that gives 14-day response

times for editor and complainant in each particular case. A few 2003 cases dragged on

unnecessarily because these deadlines were not met by editors. The Council thinks that

editors should anticipate the need to cover absences on leave, accommodation changes

and other events that might interfere with the timetable for completing interaction with



11

the Council. As the Council noted in its 2002 report (p 11) some complaints that come to

it might have been settled at a much earlier stage if there had been a prompt acknowledge-

ment of the reader’s initial letter of complaint to the publication, and a systematic han-

dling of it thereafter.

Corrections
A number of the complaints that the Press Council handled last year might well have

been resolved by a properly worded — and published — correction of the matter at issue.

Overseas newspapers, and New Zealand’s largest daily paper, the New Zealand Her-

ald, have a deliberate policy of publishing corrections and clarifications that have been

brought to the editor’s attention as a matter of course. It is a practice the Press Council

commends.

The Council believes that a willingness to accept that newspapers make mistakes in

the hot-house environment of publishing builds trust between readers and the newspapers

that serve them.

The Council is aware that some editors and some proprietors are not keen on adopting

a daily summary of clarifications and corrections that readers have been able to substan-

tiate to the satisfaction of a newspaper and/or magazine. It has been put to the Council that

such a policy undermines the credibility of the publication in its readers’ eyes.

In the Council’s view, that approach does not take account of their readers’ expecta-

tions in a political environment where the public demands accountability from its politi-

cians, its public servants and from its preferred news organisation, be it a radio station,

television channel, a magazine, a news web site or a newspaper.

“Off the Record”
A particular complaint raised the vexed issue of information given to journalists by

their sources but only on condition that it is “off the record”. It became clear during the

Council’s deliberations of this complaint that some of the parties to it had differing views

of what the term means.

As a result, the Press Council suggests that editors counsel their staff as to how their

newspaper, magazine or Internet site prefers to handle information provided “off the

record”. There is also profit, in the Council’s view, in ensuring what their journalists

understand the term to mean.

Does it mean, for example, that what the source says to a journalist is quotable but not

in a way that can be tracked back to him or her? Does it mean that what a source says

cannot be reported at all? Does it mean that in a face-to-face interview, the reporter must

not take notes?

And what if a source says he or she can talk only on “background” or “deep back-

ground”?

The Council is aware that some publications have a policy that staff will not accept

“off the record” or “background” briefings at all, given that, in some cases, they can find

out similar information elsewhere without the constraints of their source’s anonymity.

And sometimes, of course, editors prefer that their source not use their publication to float

an idea so he or she can test its public acceptability.



12

The Press Council’s view is that such policy questions are for editors to decide and to

share with their staff.

But the Council suggests that there is benefit in all parties to an interview where a

source seeks to go off the record and where the reporter agrees, in the reporter asking him

or her what they mean by that term.

There is then less room for misunderstandings later and, perhaps, less likelihood of a

complaint about a newspaper’s conduct becoming the subject of a Press Council com-

plaint.

The Press Council understands that New Zealand journalists expect any request to

hold an interview “off the record” is to, generally, be made at the outset of an interview. In

practice, any request made part-way through an interview or at its end, will usually not be

agreed to, a situation with which the Press Council is generally comfortable.

Anticipating readers’ needs
Newspapers sometimes have to deal with complex technical terms in reporting local

body issues, especially those to do with property developments that must obtain approval

at several stages. It would greatly improve the overall situation if such agencies antici-

pated the need for legal or other technical terms to be understood by the ordinary reader.

Case No. 936 Environment Canterbury against Ashburton Guardian illustrates this need:

if the term “non-complying” had been explained clearly from the beginning much of the

furore over this particular resource consent application might have been avoided.

There is a similar need for press releases to be fully informative about changes in

services that affect a community if misunderstanding and ill-feeling are to be avoided (see

Case No. 920 Southland District Health Board against Mountain Scene).

Quotation marks and how to use them correctly
One of the more complex complaints considered by the Press Council during 2003

was made by Professor Michael Neill from Auckland University (Case 924). He was

unhappy with the headline over a report in the New Zealand Herald, quoting Human

Rights Commissioner Joris de Bres.

The Herald headline said: Pakeha settlers ‘like Taleban vandals’. Professor Neill

asserted that the newspaper’s use of inverted commas – also known as quote marks –

could mean only that Mr de Bres had used the actual words thus enclosed.

The Herald argued that quote marks in a headline in New Zealand as well as in Aus-

tralia and Britain, might refer either to the actual words used or to a paraphrase of the gist

of the article. It sent the Council about a dozen examples from domestic, as well as re-

spected overseas newspapers of this particular use.

The practice of using quote marks to paraphrase an article’s import is not universal.

The rule in the United States, for example, is that only words from a quotation in the

article may be put in quotation marks in a headline.

New Zealand, Australian and British newspapers, on the other hand, use quote marks

to quote directly from someone reported in an article but also to indicate that an assertion

in a headline comes from someone else, and is not the opinion of the newspaper, maga-

zine or Internet site itself. Common newspaper practice is to use only single quotes in

headlines.



13

Here in New Zealand, the Neill complaint was similar to one considered by the Coun-

cil in 2002.

Some members of the Council – and clearly, some members of the public – believe

that quotation marks should be used only to quote directly from a source’s words. The

Council agrees that is the ideal.

But it accepts that the headline-writing device employed by the Herald is widespread

and that, given the small number of complaints received about it, few readers seem to be

misled by the practice.

Newspaper policy on selecting letters to the editor
 A complaint that reached the Press Council toward the end of 2003 was one that

involved Napier city councillor David Bosley and Hawke’s Bay Today (Case 955).

Peripheral to it was a letter sent by the newspaper’s editor to Napier City Council

that, among other things, spelled out the paper’s policy on letters offered for publication

by local body politicians.

Editor Louis Pierard told the Chief Executive of the Council, for the benefit of local

councillors, that it was his practice to give preference to letter-writers other than politi-

cians because they had other public forums in which to express their views. From time to

time, he said, the paper would consider a letter from a councillor worthy of publication as

a letter or transformed into a news report.

The Council believes that Mr Pierard’s decision to share with the local council his

newspaper’s policy on letters to the editor from local councillors was sound. Such open-

ness left no one – even those who disagreed with it – in any doubt about how letters to the

editor from politicians will be dealt with.

Other editors will, of course, have completely different views on such letters to those

held by Mr Pierard, but the Council commends to those editors his frankness. It believed

that such openness would be particularly useful in a local body election year.



14

Press freedoms at risk in an
era of global turmoil

Freedom of the press, like democracy itself, is easier to state as a general principle than to

pin down. This difficulty recalls the observation of Walter Bagehot, famously influential as

Editor of The Economist in mid 19th-century Britain, when asked to define a nation. “We know

what it is when you do not ask us,” he said, “but we cannot very quickly explain or define it.”

The classical statements of commitment to freedom of expression had their origins in

times of political strife and turmoil. John Milton’s essay Areopagitica, one of the great

arguments in favour of a free press, was written in 1644 in response to the imposition of

strict censorship under Cromwell’s regime during the British Civil War. (“Give me the

liberty to know, to utter, and to argue freely according to conscience, above all liberties.”)

The First Amendment to the Constitution of the United States (“Congress shall make no

law...abridging the freedom of speech or of the press...”) is justly famous. Yet it is more

than a fine statement of principle. The Bill of Rights, of which it was a part, arose out of

the need to guarantee civil liberties in chaotic political circumstances as the first Federal

Administration was formed in 1789.

In our times, nations of many stripes and colours are shaken by violence and agitation.

Terrorism has become a terrible scourge. Rival nationalisms and ethnic strife challenge

the stability of numerous governments around the world. Dangers and threats to civil

order appear to be endemic in Africa and many parts of the Middle East.

In these circumstances, threats to the uninhibited workings of a free press have sprouted

everywhere. Even in leading democratic countries the war on terrorism has given cause

for interference with the work of journalists in ferreting out the truth.

In many cases the checks are almost imperceptible: a whisper from on high in the ear of an

editor about an opinion piece; an excess of official zeal in pursuit of a journalist’s sources of

information; the Pentagon’s practice of “embedding” journalists in military units on grounds

of battlefield safety. The “Kelly affair” in Britain is discussed in the chairman’s foreword.

Such pressures are not the less serious for being relatively low key or justified by

emergency circumstances. For political sensitivity easily grows into obsession. The me-

dia and its legitimate role in providing the information needed for democratic institutions

to flourish can all too easily get under the skin of the powers-that-be. It is far from uncom-

mon for authorities – however they have attained their positions – then to assume that

they have the right to suspend basic democratic freedoms. In New Zealand so-called

“pakeha” media were barred by local tribal authorities from marae events associated with

Waitangi Day – at Waitangi itself. In Tonga the Parliament, dominated by unelected nobles,

passed two laws in late 2003 that effectively bar Taimi’o Tonga (The Times of Tonga)

from circulation in the Kingdom. Taimi, published in Auckland, is Tonga’s independent

newspaper; a man handing out copies at the airport at Nukualofa has recently been ar-

rested and charged with circulating a banned newspaper.

Journalists plying their trade in other parts of the world are being subjected to more brutal

intimidation. Targeted violence against the media is common and on the rise. The perpetrators

can be outlaw groups or corrupt officials fearful of exposure. In the Philippines, seven journal-



15

ists were killed during 2003 for writing about corruption and the operations of gangs; in Co-

lombia, for the same sorts of reasons, an average of four journalists a year have been killed

over the past decade. Overt state-sanctioned intimidation of the media is widespread and each

year grows more serious. Worldwide, in 2001, 489 journalists were arrested and jailed for their

writings or the opinions of their papers; in 2002 the tally had risen to 692; in 2003, to 766. To

take almost random examples, in Cuba 27 journalists, including the leaders of a nascent free

press, were arrested in March 2003 and put in jail for from 14 to 27 years; as at January 1,

2004, 30 journalists were in Castro’s prisons. In Burma 17 journalists are in jail for writing

about democracy.

The list and the kinds of sanctions get wider. There are now no independent newspa-

pers in Zimbabwe after the Daily News was closed down in September 2003; earlier in the

year the last remaining foreign correspondent was expelled by the Mugabe regime. In the

Middle East censorship is endemic. Iran, Syria, Yemen, Palestine and Saudi Arabia are

accused by media-watch organisations of placing severe constraints on freedom of ex-

pression. Despite an encouraging proliferation of media outlets in China, none can oper-

ate outside of government control; the authorities are coming down hard on the use of the

Internet to promote democratic opinion. North Korea deploys blanket controls over all

information. In Russia, what is described as media-favoritism was claimed by European

monitors to have “biased” the outcome of parliamentary elections held in December 2003;

Government pressures on the media led to the elimination of the last major non-state TV

network. In Belarus and several other of the republics of the former Soviet Union freedoms

of expression and of the press are severely restricted.

It is notorious that the law is frequently pressed into the service of intimidation of the

press. Loose definitions of offences can then give almost unlimited powers of restraint to

the authorities. In Kazazhstan a draft media law is before the Parliament that would im-

pose sentences of up to five years’ imprisonment on journalists who engage in “propa-

ganda and agitation” or who “reveal state secrets”; broadcasters would be obliged to act

as agents of government propaganda by being forced to publicise official statements. In

Zimbabawe the Supreme Court has struck down a challenge to laws that give the Govern-

ment the power to decide who may be journalists and that will require all media outlets to

be registered with a government-appointed Commission. Yet in Uganda the Courts have

moved in the opposite direction and set aside an attempt to convict journalists for “spreading

false rumours”.

The ways to suppress freedom may be many and various, but the picture is not all

bleak. Journalists around the world are uniting to expose the threats. The work in this

regard of the International Freedom of Expression Exchange, the World Association of

Newspapers, Reporters without Frontiers, the International Women’s Media Federation

and the Committee to Protect Journalists is greatly to be commended. In our own region

Pacific Media Watch (which we acknowledge as a source of information for this report)

performs the same invaluable role. In Turkey official criticism of the media in the after-

math of terrorist bombings in Istanbul in November, which took nearly 30 lives, has been

turned back and has led to the formulation of new and agreed guidelines essentially en-

shrining press freedoms. A leader in achieving this result was Turkey’s Basin Konseyi

(Turkey’s equivalent of the NZPC). As the saying goes, “eternal vigilance is the price of

liberty”.



16

Community Newspaper Association
Conference March 2003

Terry Snow’s address

From its inception the Press Council jurisdiction covered metropolitan and provincial

newspapers, some community newspapers and no magazines. The partial coverage of

print media was an unsatisfactory chink in the armour of jurisdiction, and of self-regula-

tion, which ought to be in the best interests of the public and the press. That gap has been

closed, even though not all publications appreciate the benefits of self-regulation. That

extends to some community newspapers and the invitation to explain more about the

Press Council to the Association of Community Newspapers Conference in March was

welcome. Excerpts from the talk by industry member on the Press Council Terry Snow

follow:

“Some of you may have a notion that the Press Council is not for you. A recent com-

plaint against a community newspaper from a reader, who said the paper was biased for

not publishing one of his letters, came to the Press Council. The reader advanced his case,

but the newspaper editor did not bother to respond to the Press Council to put his side of

the story. We felt that he missed an opportunity. The Press Council in that case did not

uphold the complaint, but the editor’s claim for his own case would have helped. It may

not be so easy to resolve in future.

It would be a pity if any editors, owners, journalists or managers felt that the Press

Council was not relevant or out of touch, or that we would interfere with your business or

encourage complaining readers. We would like to set aside these rather dusty stereotyped

notions, to “take these old ones by the proverbials and give them a good twist.”

In fact, that’s exactly what the editor of the local community newspaper Tauranga’s

Weekend Sun said about his paper’s new approach to headlines, which gives me the title

for my talk to you. The phrase was actually published in an adjudication concerning the

Weekend Sun, Case 840:

The Press Council did not uphold a complaint against the use of the word

“bollocks.”

A headline in Tauranga’s Weekend Sun newspaper referring to “bollocks”

offended a reader, Mr J A Franklin. The headline, “Mid-winter dippers line

up to freeze off their bollocks,” was placed over a story about a mid-winter

swim.

Mr Franklin’s complaint was published as a letter to the editor. He said he

was disappointed with the use of the word and said if the writer could not

have found a better headline then he or she should “give up”.

The newspaper editor, Brian Rogers, decided to attempt a light-hearted re-

sponse which was published alongside the letter below the headline: “Head-

line writer gone off his/her nut?” It said The Weekend Sun was creating new

standards – “we’ve taken the old ones by the proverbials and given them a

good twist.” It said the headline writer “was given a good bollocking and



17

sent fishing, ordered not to return until he has felt remorseful or had a bin

full. Hasn’t been seen since.”

The Press Council acknowledges that the English language is in a continual

state of transition. It accepts that the word may be offensive to some but

does not accept it comes close to being completely unacceptable.

If the Press Council had not been aware of the editor’s humorous response, and the

general nature of that whole item, it would have taken a bit longer to assess the way the

paper had treated the story and to weigh the reader’s letter. But thanks to the editor’s co-

operation in this matter, the adjudication we felt resolved the issue quickly and satisfacto-

rily.

The Press Council has often acknowledged the role and character of community news-

papers in its adjudications, and perhaps that’s something which as community newspa-

pers you should be aware of. We know that you are in the front line in small communities

where everybody knows each other, where advertisers could become adversaries and might

lean on a small newspaper which is dependent on the goodwill of the community and its

businesses, and where the editor is in an exposed and often vulnerable position.

But here the Press Council does examine carefully whether free speech and freedom

of the press, and it is one of our responsibilities to support these vigorously, have been

threatened.

Council reporting is also a difficult and sometimes tedious part of the local commu-

nity newspaper’s round. But it is vital to a local community. When councillors complain,

there can be a history which the Press Council gets to know, and can use as the back-

ground for the adjudication on the particular complaint and particular story. Yet we are

conscious of the fact the editor has to remain in that community and deal with local coun-

cil, long after the Press Council’s comments have faded from memory.

The moral force of self-regulation, and the power it has to fend off restrictive govern-

ment and legal regulation, depends on an industry with the maturity to sign up to inde-

pendent and reasonable scrutiny by its peers and members of the public, using an ethically

based Statement of Principles which was endorsed by the industry.

The promotion and publicising of this work is not only the responsibility of the Press

Council, but also in the interests of all New Zealand publications to pursue themselves. In

this way, they will demonstrate to their readers that they act and publish in the interests of

those very readers without qualification, and consequently are not afraid of having their

integrity as editors and publishers scrutinised.”



18

Visits and visitors
In 2003 representatives from the Press Council visited several organisations to speak

on the work of the Council and received visitors from China and Japan. Mr Snow’s speech

to the Community Newspaper Association conference is reproduced in part on page 16.

Visit by representatives of the
People’s Republic of China

On April 9, 2003 representatives of the NZPC (Sir John Jeffries, Denis McLean,

Suzanne Carty, Alan Samson and Stuart Johnston) met a delegation from the General

Administration of Press and Publication (GAPP) of China.

The meeting was led by Mr Gui Xiaofeng, Vice-Minister of GAPP, and comprised a

delegation of six persons, their interpreter Miss Yang Ji and Mr Gao Mingbo of the Chi-

nese Embassy in Wellington.

GAPP is directly under the State Council. Its major functions are to formulate laws,

decrees, rules and regulations on the press and publications and to administer the press,

publication, printing and distribution work of the whole country to ensure the healthy

development of the press and publications. (Material supplied to NZPC by Gao Mingbo,

Attaché, Chinese Embassy.)

A lively and interesting exchange of views of the press took place over two hours

between respective delegation members. It emerged that the number of press publications

in China is growing at an enormous rate, no doubt reflecting the rapidly changing eco-

nomic and social conditions in that vast country.

Professor Kenichi Asano
In March 2003 Professor Kenichi Asano, Professor of Journalism and Mass Commu-

nications Studies at Doshisha University in Kyoto, Japan, met several members of the

Press Council in Auckland and Wellington.

Professor Asano, who was in New Zealand as research fellow at the School of Com-

munication Studies at the Auckland University of Technology, had been studying press

complaints and media accountability systems in several parts of the world. As yet, Japan

does not have any formal press complaints body, but he was a keen advocate for such a

development and was gathering material on the practice in numerous countries.

Members of the Council responded to Professor Asano’s inquiries about a number of

aspects of the structure and operations of the NZPC. He had a particular interest in press

coverage of criminal and court news, and in the ethical issues concerning the reporting of

young offenders. The requirements of the New Zealand law in this regard were described,

as well as the Council’s Principle regarding the treatment of children and young people.

Dr Uiliami Fukofuka
Dr Uiliami Fukofuka, Chairman of the Tongan Media Council’s Complaints Com-

mittee, visited the Press Council on November 3 and 4, 2003 . Dr Fukofuka was able to

watch the Council at work by attending a Council meeting on November 3, and spent time



19

with the Secretary the next day discussing procedure and administration. A report on Sir

John’s visit to Tonga, which preceded this visit appears on page 22.

Local Government Communications
Officers’ Conference

Denis McLean, a public member of the Council, spoke at a useful seminar for local

government communications and public relations officers held in Wellington on March 7,

2003. Attendees were naturally all concerned about the projection of the roles and pro-

grammes of their local councils. There was a sense that their dealings with the local and

regional media were often bedevilled by misunderstandings. It was valuable to share a

platform with Paul Thompson, editor of the Christchurch Press, who addressed issues to

do with newspaper coverage of the news in general and in the particular circumstances of

local government. He confirmed that a Press Council finding against a newspaper was no

small sanction. Mr McLean was then able to put into wider perspective the role of the

Press Council in adjudication of complaints and thus in helping maintain balance in re-

porting. It was of interest that a number of the officials at the seminar were taking a close

interest in the Press Council’s “case studies” – the adjudications in the Annual Report.

NZ Skeptics Society
The Chairman addressed two separate groups during the year. One, the first time the

council had been invited, was to the NZ Skeptics Society, which held its annual meeting

at Victoria University over the weekend September 20-21, 2003.

Massey University School of Journalism
The Chairman also attended the Massey University School of Journalism on August

11 and addressed the students on the workings of the Press Council. Again the address

was followed by a lively exchange of views with the students.



20

The print media in China
A report on China’s news media, by Press Council member and Massey University
journalism lecturer Alan Samson, after a secondment training new reporters for
the Shanghai Daily newspaper.

To understand that China sits at the crossroads of change, one need look no further

than the March 2004 enactment of a constitutional change protecting private property.

Signalled on the front pages of China’s few English-language newspapers last De-

cember, the law change is a clear confirmation that the Government now accepts that the

country’s future lies with a market economy.

More problematic as foreign investment pours into the country, especially in the por-

tal-to-the-west city of Shanghai, is the future of the Chinese press. Despite evidence of

growing amounts of advertising and sponsorship being approved for newspapers and tel-

evision, news media control still rests squarely with the Chinese Communist Party or

State, whether at a national or regional level.

Until the late 1970s, all newspapers were officially the voice of the Party, entirely

government funded, virtually all of them relying for their national news coverage on the

state’s Xinhua News Agency. Subsequent reforms have required newspapers to become

self-sufficient commercially and the shackles have loosened to the degree that a state-

owned enterprise might be given independence. But with control still effectively in gov-

ernment hands, it is difficult to gauge the true extent of advances in press freedoms.

The biggest of China’s more than 10,000 newspapers and magazines appear at least

on the surface to be free to tackle a wide range of issues without interference. But most

publications – certainly the Chinese-language newspapers – have as a principal function

the state-dictated policy of keeping readers informed of the party’s or the Government’s

policies. Xinhua is still the principal source of domestic news and the sole source of

international news for domestic newspapers and radio. Another agency, China News Serv-

ice, also provides local news stories.

Under the new regime, between 1978 and 2002 the number of newspapers in China

mushroomed from 186 to 2137 – daily paper sales are estimated to be more than 82 mil-

lion – the number of magazines from 930 to 9029. The magazines range from the Western

weekly news format to glossy monthlies, with numerous cheap English-Chinese maga-

zines in between which have a major appeal to students of English. This inevitably intro-

duces Western topics and thinking to readers; many of the same lifestyle issues, features

and gossip covered by Western magazines are now seen in these bilingual formats in

China. But restrictive government practice requires every publication to have an official

publication number from the Press and Publications Administration office. This form of

official licensing ensures tight control of local titles and prohibition of most overseas

titles. For example, Elle publishes a Chinese-language version in China, but Time and

Readers’ Digest have been refused entry in the past.

Last year the government abruptly closed more than 700 papers deemed unprofitable

or irrelevant. It also strongly hinted that more closures would follow. Thought to be im-

mune from the axe are the country’s two English-language daily newspapers, the China



21

Daily and the Shanghai Daily. The Beijing-based former, with a circulation of about

300,000, has long been entrenched as China’s polite voice to the West; the newer, Shang-

hai-based latter has a circulation of only 50,000 but is rapidly growing, and is physically

much the bigger of the two papers.

In the midst of an economic boom, the Shanghai Daily has distinguished itself for its

developing sense of “news”. After September 11, it was the only paper – among the thou-

sands - to run the story of the terrorist attack as its front-page lead. It has since shown

similar news appreciation for numerous local and foreign stories, including for the Sars

epidemic and the southwest China gas blowout that in December 2003 killed more than

200 people. When American forces captured Iraq’s Saddam Hussein, the paper’s front

page could have been laid out in Washington or Wellington.

But 15 years after the Tiananmen Square massacre of pro-democracy protesters, the

Government still lurks in the wings – educating and informing readers of government

policies remain a key newspaper role. Shanghai Daily editor Zhang Ciyun says that be-

cause his readers are mainly foreigners, his city bosses have no such expectation of him.

But asked whether he has ever been told what to write, he replies: “Never on a story-by-

story basis, just a general guideline.”

Asked why his newspaper never runs editorials, he replies: “We are not encouraged to

comment on national or world affairs. That limits the areas we can comment on.”

China’s news television is experiencing similar half-freedoms. It regularly airs for-

eign and local commentators who are free to give their honest opinions on air. And if only

for the upsurge in real news coverage, there has to be optimism about the future of the

Chinese news media, at least in Shanghai and Beijing while their economies flourish.

At the same time, criticism of Premier Wen Jiabao or any other state figure remains

unheard of and unthinkable – and reporters freely concede that, to advance in their ca-

reers, it is wise to be a member of the Party.



22

Tonga
This is a report by Sir John Jeffries, Chairman New Zealand Press Council (NZPC),
and Lincoln Gould, Chief Executive Newspaper Publishers Association (NPA),
after their visit to Tonga, September 16-20, 2003.

The visit was at the invitation of the newly formed Tongan Media Council (TMC),

which requested that advice be given on the constitution, structures and processes that

they might use to establish complaints, standards and training committees in Tonga. The

visit had been initiated at a recent conference of the Pacific Islands Newspapers Associa-

tion (PINA) in collaboration with the New Zealand Journalists Training Organisation (JTO).

The limited nature of the invitation was kept firmly in mind with considerable care

taken to avoid engagement in Tongan local political affairs.

There were two distinct groups of meetings:

• With the TMC and their people

• With government officials, ministers, etc

Particular reference was made in all the meetings to the fact that the establishment of

a media complaints structure in Tonga would fall in line with the establishment of similar

structures in some 60-plus developed and developing countries of the world. A schedule

of these press/media councils was left with the TMC.

There are nine members of the TMC covering print and broadcasting media, both

government and independently owned. The TMC itself was formed only in August after

the merger of the Tonga Media Association and the Tongan Journalists Association.

Aside from a number of group meetings with the TMC, where the issues of press

complaints, standards and training were discussed at some length, specific information on

constitutional structures, procedures and processes were passed to the chairman of the

TMC, Pesi Fonua, and will be made available to the recently appointed Chairman of the

complaints committee, Dr Uiliami Fukofuka.

The TMC has very considerable work to do to achieve the objectives it has set for

itself. In the first instance it seems agreed that work will be focused on drafting a consti-

tution for the TMC, which will include new complaints and training committees. It should

be noted that the TMC intends to cover print and broadcasting complaints and in time,

also complaints regarding advertising.

There was initial concern expressed by government officials that Sir John and Mr

Gould might have been sent by the New Zealand Government to influence the current

political debate about press freedom, particularly the proposed changes to the Constitu-

tion. It was stressed that the New Zealanders were there at the invitation of the Tongan

Media Council with a brief limited solely to the issue of establishment of the media com-

plaints and training structures. NZ Aid had assisted only in respect of travel expenses.

In general the idea of self-regulatory structures seemed to be welcomed by officials.

The TMC will continue to communicate with the NZ Press Council and the NPA as it

develops its constitution and new structures. Dr Fukofuka was to visit New Zealand later

this year, funded by NZ Aid, to observe the Press Council in action along with other

media regulatory organisations, the Broadcasting Standards Authority, and the Advertis-

ing Standards Complaints Board.



23

There is a very positive attitude by the TMC to move forward with the plans for a

self-regulatory structure in Tonga. Government officials also seem willing to support the

efforts of the TMC.

The assistance with funding by NZ Aid was gratefully received and the practical

support given by Bill Southworth of the NZJTO was much appreciated. It should be noted

that the visit by the NZPC-NPA team was given immense practical support by the New

Zealand High Commission with transport and assistance with meeting arrangements.

Without the help of the Deputy High Commissioner, Jonathan Curr, the visit would have

been difficult.

An Update
When the chairman and Lincoln Gould visited Tonga in September 2003 (as set out

above) it was for the sole purpose of offering assistance to the newly formed Tonga Media

Council on the setting up of a viable procedure for dealing with complaints about the

media.

The two Wellington representatives were not unaware of the public controversy, then

very visible, of the attempts through the use of the Tongan Privy Council to control news-

papers (but particularly Taimi ’o Tonga) that had been consistently declared unconstitu-

tional by the Courts. Even then it was common knowledge that the Government was not

going to be deflected from its course of introducing controls on the freedom of the press.

Taimi ’o Tonga was widely recognised as a critic of the Government and governance in

Tonga. Notwithstanding the two representatives kept to their stated intention of saying

nothing on these issues.

The only course open to the Government was to pass legislation, which was done

towards the end of 2003 in the form of the Newspapers Act and the Media Operators Act.

This enabled the Government to restrict the number of licences for privately-owned news

media. Obviously this legislation has caught Taimi ’o Tonga and the Government almost

immediately sought to implement the criminal sanctions of the legislation. A New Zea-

land Tongan who had returned to Tonga for the funeral of his father, was arrested and

jailed for attempting to distribute copies of Taimi ’o Tonga.

He faces charges and after being kept in jail for a period he has been released on bail

to return to New Zealand but must return to Tonga to face the charges.

The actions of the Government of Tonga have not only caused dismay in the pro-

democracy movement in Tonga but also attracted worldwide attention. The International

Federation of Journalists (IFJ), a global organisation representing more than 500,000 jour-

nalists world wide, made a strong critical statement of the Government’s action. “Which-

ever way you look at it, the Government of Tonga is clamping down on press freedom

with these new laws”, said IFJ president Christopher Warren.

The Newspaper Publishers Association of New Zealand, the Press Freedom Committee

of the Commonwealth Press Union (New Zealand Section) and the New Zealand Press Coun-

cil join the strong criticisms of the IFJ in opposing a regime of licensing newspapers that

effectively suppresses free expression and freedom of the press in a democracy.



24

Personnel
There have been several personnel changes to the Press Council through 2003.

Audrey Young, representing the journalists’ union the EPMU, resigned from the Coun-

cil in May after six years of valuable service. Miss Young’s quick recall of past com-

plaints had been of great use to the Council. Sir John, in thanking Miss Young, noted that

she had been a strong defender of press freedom and had often put an interesting slant on

the debate. He also recalled the enthusiastic response Miss Young had received from stu-

dents at the Massey University journalism course when she accompanied him to the ses-

sions on the Press Council.

Lucy Bennett was appointed by the EPMU, taking her place on the Council in Au-

gust. Ms Bennett’s advice, in December, that she was moving to Sydney was received

with regret. In the short time she had been with the Council Ms Bennett had made a useful

contribution and shown a keen interest in the ethics of journalism.

Dinah Dolbel, public member since July 1996, resigned in August. Sir John thanked

her for seven years of valuable service.

Having had sufficient notice of Ms Dolbel’s resignation, the Council was able to

advertise nationwide for a replacement public member and make the appointment in Au-

gust. The selection panel comprised Sir John, John Belgrave, Chief Ombudsman, Lincoln

Gould and Tony Wilton, representing the two constituent members of the Press Council,

the Newspaper Publishers Association and the EPMU respectively. Ruth Buddicom, a

barrister of Christchurch, was the successful candidate from a strong field of contenders.



25

An analysis
Of the 79 complaints received by the Press Council in 2003, 52 went through to

adjudication. Of these 14 were upheld, five were part-upheld, two were not upheld but

with dissent and 31 not upheld.

Debate on some complaints can be quite vigorous and while most Council decisions

are unanimous, from time to time one or more Council members might ask that their

dissent be recorded. This may relate to one particular part of a complaint (Case 932) or the

entire decision (Cases 924 and 862, 2002).

Of the 52 adjudicated complaints 35 were against dailies, seven against community

newspapers, three against the Sunday Star-Times, two against business weeklies, four

against magazines and one against Rural News.

Most complaints going to adjudication are considered by the full Council. However,

on occasions there may be a complaint against a newspaper for which a Council member

works. On these occasions the Council member leaves the meeting and takes no part in

consideration of the complaint. Likewise, occasionally a Council member declares a per-

sonal interest in a complaint and leaves the meeting while that complaint is under discus-

sion. There were 17 complaints in which one or more members declared an interest in

2003.

While the meetings of the Council are not open to the public, complainants can, if

they wish, apply to present their claims in person. Two complainants took this opportu-

nity in 2003, one of whom was also represented by his lawyer. One other complainant’s

case was supported by legal representation at the Council meeting.

The Statistics
Year end Dec 2001 2002 2003

Adjudications Issued 47 48 52
Upheld 1 8 14

Part upheld 3 2 5

Not upheld with dissent - 1 2

Not upheld 43 36 31

Declined - 1

Not Adjudicated 59 39 27
Mediated/Resolved 1 3 3

Withdrawn 3 1 2

Withdrawn at late stage 2 1 2

Not followed through 18 16 9

Out of time 5 2 2

Not accepted 4 3 2

Outside jurisdiction 9 3

In action at end of year 17 10 7

Total Complaints 106 87 79



26

An overview of 2003
Again 2003 brought to the Council a wide variety of complaints as editors from Kerikeri

to Invercargill were brought to account by their readers. The subjects of the articles com-

plained of ranged from rotting fingers, to tanalised timber, to subdivision development, to

cherry tomatoes and second-hand smoke. And, of course, there were several about letters

to the editor, published and not published.

Lack of balancing comment led to complainants citing inaccurate reporting in several

cases (see 909, 916, 923, 911, 946 and 914). The Council noted that publications relying

on a single source for a story were accepting a risk that seemed in its view to be unwise.

Reasons given for the lack of comment from an interested party ranged from impending

deadline (923, 909, 960) to the implausible situation where a magazine claimed to have

checked the accuracy of the story with the party who had originally given them the story.

This argument, in a story about an extra-marital affair as told by the jilted wife, the Coun-

cil found unconvincing.

It was concerning to the Council that where inaccuracies were pointed out to editors

of publications, corrections seldom followed or were less than satisfactory. In Case 957

the Council noted that a clarification is not a retraction, let alone an apology. Wellington

property developer John Walsh, making a personal appearance before the Council to sup-

port his complaint (Case 916), commented that while the newspaper offered him the op-

portunity to write a letter to the editor for publication, this would appear to other readers

to be simply a differing opinion. Likewise the offer of an interview put Mr Walsh in the

position of defending himself, when the original article (for which he had not been inter-

viewed) was seriously inaccurate. The Council agreed, though noting that the lawyers

representing both parties had created a stand-off that made resolution by correction un-

likely. See also Cases 913, 920, 931.

Some editors did save the day by publishing corrections/clarifications, which the Coun-

cil saw as sufficient redress (Cases 925, 947).

Five complaints related to privacy issues. Of these the Council found three breaches

of privacy and upheld another of the complaints on lack of balance, though not on pri-

vacy. In the fourth complaint (946) the Council found the references to the complainant

not unduly intrusive though did encourage editors to consider who might be affected by

“human- interest” stories particularly where children are involved.

Court reporting was the subject of four complaints of which one was upheld and one

part-upheld (913, 945). The Council noted that if a court judgment is to be reported a

publication has an obligation to report it accurately.

 Cases 940 and 955 brought to light that letters to the editor had instead been turned

into articles, to the surprise of the letter-writers. The Council, though not condemning this

practice, did suggest (955) that editors could advise the letter-writers of the fact before

publishing.

 The largest group of complaints in 2003 related to offence taken at opinion/column-

ist pieces. Readers came out to bat on behalf of the English race (twice), the Roman

Catholic church (twice), gays and Christians and contested the opinion that “abortion and

euthanasia are really acts of murder”. Again and again the Council has upheld the col-

umnists’ right to free speech, free expression of opinion provided the facts are correct.



93

Decisions 2003
Complaint name Newspaper Adjudication Publication Case No

Canterbury District Health Board Timaru Herald Upheld 14.2.03 909

Canterbury Suicide Project The Dominion Post Not Upheld 14.2.03 910
M That’s Life Upheld 18.2 03 911

Maurice Hendry New Zealand Herald Not Upheld 14.2.03 912
Robin McCarthy The Press Upheld 14.2.03 913

N That’s Life Upheld 18.2.03 914
Joseph Roehl The Dominion Post Not Upheld 14.2.03 915

John Walsh/Kilkelly Developments The Dominion Post Upheld 14.2.03 916
Peter Zohrab Wainuiomata News Not Upheld 14.2.03 917

N Brailsford The Dominion Post Not Upheld 27.3.03 918
B and Family The Dominion Post Not Upheld 919

Southland District Health Board Mountain Scene Part Upheld 28.3.03 920
F Hawke’s Bay Today Upheld 11.4.03 921

Jay Berriman Sunday Star-Times Not Upheld 16.5.03 922
Philip Davidson Wairarapa Times-Age Part Upheld 16.5.03 923

Michael Neill New Zealand Herald Not Upheld with dissent 16.5.03 924
Doug Stone The Oamaru Mail Not Upheld 16.5.03 925

University of Otago N B R Upheld 19.5.03 926
Kim Cohen Northern Advocate & Not Upheld 25.6.03 927

New Zealand Herald

Lyn Gautier New Zealand Herald Not Upheld 24.6.03 928

Simon Hayes Mountain Scene Upheld 26.6.03 929
Ian Little Wanganui Chronicle Not Upheld 26.6.03 930

Alan McRobie The Press Upheld 24.6.03 931
NZ Timber Industry Fed The Dominion Post Not Upheld with dissent 24.6.03 932
John Angell The Press Not Upheld 15.8.03 933

Nobby Clark and
Invercargill Family Start The Southland Times Upheld 15.8.03 934

Child Youth and Family The Southland Times Upheld 15.8 03 935
Environment Canterbury Ashburton Guardian Part Upheld 14.8.03 936

Federated Farmers Northland Rural News Part Upheld 15.8.03 937
Jim Gerard The Kaiapoi Leader Not Upheld 15.8.03 938

Robyn Mitchell Bay of Plenty Times Not Upheld 18.8.03 939
James Scott New Zealand Herald Not Upheld 15.8.03 940

D Wainuiomata News Upheld 25.09.03 941
Ken Orr Sunday Star-Times Not Upheld 25.09.03 942

Sue Rawson New Zealand Herald Not Upheld 25.09.03 943
Philip Stenning The Dominion Post Not Upheld 25.09.03 944

Watercare Services The Independent Part Upheld 30.09.03 945
Andrew Beck N Z Woman’s Weekly Not Upheld 14.11.03 946

Peter Bennett The Press Not Upheld 14.11.03 947
James Hartley The Dominion Post Not Upheld 14.11.03 948

Margaret McGowan The Press Not Upheld 14.11.03 949
Ken Orr Sunday Star-Times Not Upheld 14.11.03 950

Palestine Human Rights Campaign New Zealand Herald Not Upheld 14.11.03 951
Doug Pinnell Waimate Advertiser Not Upheld 14.11.03 952

B M Roswell The Press Not Upheld 14.11.03 953
Siegfried Bauer The Daily News Not Upheld 22. 12.03 954

David Bosley Hawke’s Bay Today Not Upheld 22.12.03 955
Ann Court The Bay Chronicle Not Upheld 22.12.03 956

Steven Courteney Wairarapa Times Age Upheld 22.12.03 957
S Furey & K Atvars Bay of Plenty Times Not Upheld 22.12.03 958

L J Hobden New Zealand Listener Not Upheld 22.12.03 959
Q Rewi Hawke’s Bay Today Upheld 22.12.03 960



94

Statement of Principles

Preamble
The New Zealand Press Council was established in 1972 by newspaper publishers

and journalists to provide the public with an independent forum for resolution of com-

plaints against the press. It also has other important Objectives as stated in the Constitu-

tion of the Press Council. Complaint resolution is its core work, but promotion of freedom

of the press and maintenance of the press in accordance with the highest professional

standards rank equally with that first Objective.

There are some broad principles to which the Council is committed. There is no more

important principle than freedom of expression. In a democratically governed society the

public has a right to be informed, and much of that information comes from the media.

Individuals also have rights and sometimes they must be balanced against competing

interests such as the public’s right to know. Freedom of expression and freedom of the

media are inextricably bound. The print media is jealous in guarding freedom of expres-

sion not just for publishers’ sake, but, more importantly, in the public interest. In com-

plaint resolution by the Council freedom of expression and public interest will play domi-

nant roles.

It is important to the Council that the distinction between fact, and conjecture, opin-

ions or comment be maintained. This Principle does not interfere with rigorous analysis,

of  which there is an increasing need.  It is the hallmark of good journalism.

The Council seeks the co-operation of editors and publishers in adherence to these

Principles and disposing of complaints. The Press Council does not prescribe rules by

which publications should conduct themselves. Editors have the ultimate responsibility to

their proprietors for what appears editorially in their publications, and to their readers and

the public for adherence to the standards of ethical journalism which the Council upholds

in this Statement of Principles.

These Principles are not a rigid code, but may be used by complainants should they

wish to point the Council more precisely to the nature of their complaint. A complainant

may use other words, or expressions, in a complaint, and nominate grounds not expressly

stated in these Principles.

1. Accuracy
Publications (newspapers and magazines) should be guided at all times by accuracy,

fairness and balance, and should not deliberately mislead or misinform readers by com-

mission, or omission.

2. Corrections
Where it is established that there has been published information that is materially

incorrect then the publication should promptly correct the error giving the correction fair

prominence. In some circumstances it will be appropriate to offer an apology and a right

of reply to an affected person or persons.



95

3. Privacy
Everyone is entitled to privacy of person, space and personal information, and these

rights should be respected by publications. Nevertheless the right of privacy should not

interfere with publication of matters of public record, or obvious significant public interest.

Publications should exercise care and discretion before identifying relatives of per-

sons convicted or accused of crime where the reference to them is not directly relevant to

the matter reported.

Those suffering from trauma or grief call for special consideration, and when ap-

proached, or enquiries are being undertaken, careful attention is to be given to their sensi-

bilities.

4. Confidentiality
Editors have a strong obligation to protect against disclosure of the identity of confi-

dential sources. They also have a duty to take reasonable steps to satisfy themselves that

such sources are well informed and that the information they provide is reliable.

5. Children and Young People
Editors should have particular care and consideration for reporting on and about chil-

dren and young people.

6. Comment and Fact
Publications should, as far as possible, make proper distinctions between reporting of

facts and conjecture, passing of opinions and comment.

7. Advocacy
A publication is entitled to adopt a forthright stance and advocate a position on any

issue.

8. Discrimination
Publications should not place gratuitous emphasis on gender, religion, minority groups,

sexual orientation, age, race, colour or physical or mental disability.  Nevertheless, where

it is relevant and in the public interest, publications may report and express opinions in

these areas.

9. Subterfuge
Editors should generally not sanction misrepresentation, deceit or subterfuge to ob-

tain information for publication unless there is a clear case of public interest and the

information cannot be obtained in any other way.

10. Headlines and Captions
Headlines, sub-headings, and captions should accurately and fairly convey the sub-

stance of the report they are designed to cover.



96

11. Photographs
Editors should take care in photographic and image selection and treatment. They

should not publish photographs or images which have been manipulated without inform-

ing readers of the fact and, where significant, the nature and purpose of the manipulation.

Those involving situations of grief and shock are to be handled with special consideration

for the sensibilities of those affected.

12. Letters
Selection and treatment of letters for publication are the prerogative of editors who

are to be guided by fairness, balance, and public interest in the correspondents’ views.

13. Council Adjudications
Editors are obliged to publish the substance of Council adjudications that uphold a

complaint. Note: Editors and publishers are aware of the extent of this Council rule that is

not reproduced in full here.



97

Complaints Procedure
1. If you have a complaint against a publication you must complain in writing to

the editor first, within 3 months of the date of publication of the material in

issue. Similarly complaints about non-publication must be made within the same

period starting from the date it ought to have been published.  This will acquaint

the editor with the nature of the complaint and give an opportunity for the com-

plaint to be resolved between you and the editor without recourse to the Press

Council.

2. If you are not satisfied with the response from the editor (or, having allowed a

reasonable interval, have received no reply) you should write promptly to the

Secretary of the Press Council at PO Box 10-879, The Terrace, Wellington.  Your

letter should:

(a) specify the nature of your complaint, giving precise details of the publi-

cation, (date and page) containing the material complained against.  It

will be of great assistance to the council if you nominate the particular

principle(s), from the 13 listed in the next section of this brochure, that

you consider contravened by the material; and

(b) enclose the following:

• copies of all correspondence with the editor;

• a clearly legible copy of the material complained against;

• any other relevant evidence in support of the complaint.

3. The Press Council copies the complaint to the editor, who is given 14 days to

respond.  A copy of that response is sent to you.

4. You then have 14 days in which to comment to the council on the editor’s re-

sponse.  There is no requirement for you to do so if you are satisfied that your

initial complaint has adequately made your case.

5. If you do make such further comment, it is sent to the editor, who is given 14

days in which to make a final response to the council. Full use of this procedure

allows each party two opportunities to make a statement to the council.

6. The council’s mission is to provide a full service to the public in regard to news-

papers, magazines or periodicals published in New Zealand (including their web-

sites) regardless of whether the publisher belongs to an organisation affiliated

with the council.  If the publication challenges the jurisdiction of the council to

handle the complaint, or for any other reason does not cooperate, the council

will nevertheless proceed to make a decision as best it is able in the circum-

stances.

7. Members of the Press Council are each supplied prior to a council meeting with

a full copy of the complaint file, and make an adjudication after discussion at a

meeting of the council. Meetings are held about every six weeks.

8. The council’s adjudication is communicated in due course to the parties.  If the

council upholds a complaint (in full or in part), the newspaper or magazine con-



98

cerned must publish the essence of the adjudication, giving it fair prominence.

If a complaint is not upheld, the publication concerned may publish a shortened

version of the adjudication.  All decisions will also be available on the council’s

website www.presscouncil.org.nz and in the relevant Annual Report.

9. There is no appeal from a council adjudication.  However, the council is pre-

pared to re-examine a decision if a party could show that a decision was based

on a material error of fact, or new material had become available that had not

been placed before the council.

10. In circumstances where a legally actionable issue may be involved, you will be

required to provide a written undertaking that, having referred the matter to the

Press Council, you will not take or continue proceedings against the publication

or journalist concerned.  This is to avoid the possibility of the Press Council

adjudication being used as a “trial run” for litigation.

11. The council in its case records will retain all documents submitted in presenta-

tion of a case and your submission of documents will be regarded as evidence

that you accept this rule.

12.    The foregoing points all relate to complaints against newspapers, magazines and

other publications. Complaints about conduct of persons and organisations to-

wards the press should be initiated by way of a letter to the Secretary of the New

Zealand Press Council.

13 The Press Council will consider a third-party complaint (i.e. from a person who

is  not personally aggrieved) relating to a published item, but if the circum-

stances appear to the council to require the consent of an individual involved in

the complaint it reserves the right to require from such an individual his or her

consent in writing to the council adjudicating on the issue of the complaint.



100

Statement of financial performance
for the year ended 31 December 2003 (Audited)

2002 2003

INCOME
1,950 Union 2,700

155,000 NPA Contribution 140,000

5,000 NZ Community Newspapers 5,000

8,500 Magazine Contribution 8,500

666 Interest Received 958

(15) Loss on Sale of Asset -

171,101 Total Income 157,158

EXPENDITURE
516 ACC Levy 418

533 Accounting Fees 533

- Advertising and Promotion 395

550 Auditor 550

24 Bank Charges 15

476 Cleaning 457

902 Computer Expenses 1,201

2,730 Depreciation 2,404

1,879 General Expenses 2,615

1,500 Insurance 2,375

1,030 Internet Expenses 1,129

1,584 Postage and Couriers 1,385

1,546 Power and Telephone 2,057

4,229 Printing and Stationery 10,264

6,229 Reception 6,224

15,565 Rent and Rates 16,212

90,675 Salaries – Board Fees 92,674

125 Subscriptions 22

16,023 Travel and Accommodation 12,022

437 Interest – Term Loan 47

146,553 Total Expenses 152,999

24,548 Income over Expenditure 4,159

13,008 Plus Equity at beginning of year 37,556

- Prior Period Adjustment (6,464)

37,556 Equity as at end of year 35,251



101

Statement of financial position
As at 31 December 2003 (Audited)

2002 2003

Represented by:

ASSETS
7,270 BNZ Current Account 15,139

22,170 BNZ Call Account 19,803

6,946 Accruals and Receivables

885 Computer hardware (less depreciation) 1,096

14,172 Fit out (less depreciation) 12,434

51,443 Total Assets 48,472

LESS LIABILITIES
70 Creditors and Provisions 430

5,458 GST 6,855

2,422 Newspaper House Loan 0

5,937 PAYE Payable 5,936

13,887 Total Liabilities 13,221

EQUITY
13,008 Accumulated Funds 31,092

24548 Income over Expenditure 4159

37,556 Total 35,251



102

Auditor’s report

7 April 2004

To Whom It May Concern

The New Zealand Press Council

We have reviewed the accounts of The New Zealand Press Council for

the period ended 31 December 2003 (12 months).

In our opinion:-

• Proper accounting records have been kept by the organisation as far

as appears from our examination of those records, and the organisa-

tion’s 2003 Financial Statements.

• The accounts comply with the generally accepted accounting prac-

tice, and give a true and fair view of the financial position as at 31

December 2003 and financial performance and cashflows for the

year ended on this date of the organisation.

Our review was completed on 7th April 2004 and our unqualified opinion

is expressed at this date

CORNISH AND ASSOCIATES LTD.

Corporate Consumables House, Lyall Bay and 3 Tukanae St, Strathmore • PO Box 15-159, Miramar, Wellington, New Zealand
Telephone: 04-387 7336 or 04-388 2415 • Cellular: 027-4427606 • Facsimile: 04-387 8203 • Email: cornish@xtra.co.nz

CORNISH
& ASSOCIATES LTD

Accountants  & Bus iness  Adv ise rs




